iklan

Jom..lepak di sini!!!.....

Ahad, 17 Mac 2013

Kisah siti hajar,zam-zam

Kisah Siti Hajar, memberikan pelajaran yang berharga bagi umat manusia. Siti Hajar adalah ibu yang begitu sayang dan cinta kepada anaknya, Isma’il a.s. Ia rela berlari-lari kecil untuk mencari air, demi menghilangkan dahaga putranya. Sementara ia juga sedang merasakan hal yang sama. Namun yang terfikirkan kala itu adalah bagaimana Isma’il bisa meminum air. Antara Shafa dan Marwah, Siti Hajar berlarian sebanyak 7 kali. Hanya fatamorgana (sarĂ¢b) yang menjadikannya yakin akan adanya air. Tetapi sebanyak 7 kali bolak-balik, ia tetap gagal mendapatkan air.
Akhirnya, Allah menunjukkan kepadanya, bahwa dengan menghentakkan kaki maka akan keluar air. Sumber air itulah yang sampai saat ini tidak pernah berhenti memancarkan air. Ia terus mengalir, menjadi sumber kehidupan bagi umat manusia, khususnya penduduk Mekah, dan tentunya jamaah haji. Kita juga sadar begitu berharganya air dalam kehidupan. “… Dan Kami Jadikan segala sesuatu yang hidup berasal dari air; maka mengapa mereka tidak beriman?”
Ternyata perjuangan Siti Hajar, tidaklah sia-sia. Manfaat dari usaha kerasnya dikenang sepanjang masa. Tidak pernah termakan usia. Itu karena zam-zam menjadi air kehidupan yang juga berguna untuk sebagai obat penyembuhan pelbagai penyakit. Singkat kata, air zam-zam yang pernah kita teguk adalah berkat perjuangan Siti Hajar. Palajaran berharga dari kisah ini adalah, bagaimana seorang ibu di masa kini, berperan aktif dalam kehidupan. Sehingga perannya akan terkenang sepanjang masa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan