iklan

Jom..lepak di sini!!!.....

Rabu, 13 Mac 2013

sabah bab6


Malaysia pada masa akan datang.
Reaksi Kepada Tuntutan Bertindih
Dari segi tuntutan bertindih, isu ini didapati tidak akan berhenti setakat ini sahaja
kerana Malaysia akan pasti berhadapan dengan tuntutan lain dengan negara jiran,
Indonesia dan Filipina. Penemuan telaga minyak dan gas baru bakal dicabar oleh
negara jiran yang akan menuntut kawasan ini sebagai milik mereka. Walaupun
Malaysia telah meratifikasi UNCLOS pada 14 Oktober 1996 tetapi kerana tafsiran
berbeza terhadap regim kelautan ini telah tidak dapat mengelakkan tuntutan
bertindih negara-negara jiran . Bahkan sebelum ini Peta Baru Malaysia 1979, tidak
diterima oleh banyak negara termasuk Indonesia. Pada masa yang sama Unit
Maritim, di Wisma Putra perlu diperlengkapkan dengan pakar perundangan serta
profesional yang boleh membantu Malaysia dalam sebarang tuntutan bertindih
pada masa akan datang. Hal ini kerana Malaysia masih mempunyai banyak
tuntutan bertindih dengan negara jiran seperti Singapura, Thailand, Vietnam,
Indonesia, Brunei, China dan Filipina.
Bahkan agensi-agensi kerajaan sepatutnya lebih bersifat terbuka dalam
menangani isu tuntutan bertindih. Pada ketika ini agensi-agensi ini kelihatan
banyak merahsiakan kerja-kerja yang berkaitan dengan tuntutan bertindih. Sikap
terbuka perlu bagi memberikan informasi kepada masyarakat tentang isu yang
cukup penting dihadapi oleh negara.
Kaedah Diplomasi dalam Isu Tuntutan Bertindih
Reaksi Jakarta dalam isu Ambalat hampir menggugat hubungan rapat yang telah
dijalin oleh pemimpin kedua-dua buah negara, Pak Lah- Susilo. Walau
bagaimanapun kedua-dua pemimpin berjaya mengendurkan ketegangan dengan
mewujudkan saluran komunikasi dan berjanji untuk menggunakan diplomasi
dalam mengatasi isu yang berbangkit. Pak Lah telah mengutuskan Menteri Luar,
Dato’ Syed Hamid Albar ke Jakarta bertemu Presiden Susilo. Satu pertemuan telah
dihasilkan dengan kedua-dua pihak berjanji untuk membincangkan isu tersebut
bersama. Dalam hal ini pendirian Pak Lah yang telah meminta media Malaysia
supaya tidak mensensasikan isu dilihat sebagai satu usaha Kuala Lumpur untuk
mengurangkan ketegangan dalam menangani isu yang dihadapi.
Peranan Malaysia Sebagai Orang Tengah Dalam Pergolakan Di Selatan
Filipina
Pergolakan yang sentiasa berlaku di selatan Filipina memerlukan Malaysia
membantu menangani masalah yang timbul. Wujud dua sebab Malaysia perlu
berbuat demikian. Pertama, dapat menghalang kebanjiran penduduk Islam Filipina
yang sudah tentu akan melarikan diri ke Sabah jika kekacauan bertukar menjadi
konflik. Kedua, dapat menyakinkan Manila bahawa Kuala Lumpur tidak memihak
kepada penduduk Islam dalam pergolakan di selatan Filipina. Hal ini kerana
selama ini Kuala Lumpur dilihat sering melindungi Kumpulan Moro bergerak di
negara ini. Namun keadaan ini berubah apabila Kuala Lumpur telah menyerahkan
Nur Misuari kepada Manila setelah gagal dalam pemberontakan pada tahun 2003.
Peranan yang dimainkan oleh Kuala Lumpur dalam menemukan kedua-dua pihak
yang bertelingkah iaitu, Manila dan kumpulan MILF telah berjaya menampakkan
hasil yang positif. Walaupun usaha ini telah dirintis oleh Indonesia, namun,
Malaysia telah mengambilalih peranan tersebut pada tahun 2001 apabila Presiden
Aroyo telah meminta Malaysia untuk menyelaraskan perundingan damai antara
Kerajaan Filipina dan MILF.50 Walaupun pihak-pihak terbabit telah beberapa kali
gagal mencapai persetujuan, satu perjanjian telah dimetrai pada 16 hb Oktober 2003
di Putrajaya. Sejak itu Kuala Lumpur telah berjaya membawa kedua-dua pihak
untuk rundingan yang telah diadakan di Malaysia. Pertemuan terbaru di Port
Dickson pertengahan April 2005 telah berjaya ditangani seperti isu tanah pesaka.
Di samping itu, Malaysia bersama Brunei telah berjaya memainkan peranan sebagai
pasukan pemantau di kawasan-kawasan yang dikuasai MILF bagi memastikan
semua pihak mematuhi gencatan senjata.
Reaksi Kepada Larangan Melawat Malaysia
Ekoran berlakunya penculikan di Pulau Sipadan dan Pandanan pada tahun 2000
dan diikuti oleh pengeboman di Bali pada Oktober 2002, Amerika Syarikat serta
sekutunya telah mengeluarkan larangan kepada rakyat mereka daripada
mengunjungi Malaysia serta beberapa buah negara di rantau ini. Larangan ini
memberi dua implikasi penting, pertama betapa pihak berkuasa gagal
meningkatkan tahap keselamatan di negara ini dan kedua, hal ini meninggalkan
impak negatif kepada industri pelancongan.
Malaysia telah membantah larangan yang dikeluarkan ini. Menteri Luar,
Dato’ Syed Hamid Albar telah menjelaskan bahawa Malaysia cukup selamat untuk
dilawati oleh pelancong dari luar malah segala langkah-langkah keselamatan telah
diambil terutama selepas insiden Sipadan dan Pandanan. Malah untuk
membuktikan kebenaran ini, bekas duta Amerika Syarikat ke Malaysia, Puan Marie
Huhtala telah diundang melawat Sabah pada 10 April 2004.52 Hasil daripada
lawatan tersebut Huhtala telah menjelaskan bahawa Sabah selamat untuk dilawati
Harapan Baru BIMP-EAGA (BRUNEI-INDONESIA-MALAYSIA-PHILIPPINESEAST ASIAN GROWTH AREA)
Sekiranya keamanan dapat dicapai di selatan Filipina, hal ini sudah tentu
menjanjikan harapan kepada wilayah yang jauh ketinggalan ini. Berbanding
wilayah lain di Filipina, Mindanao merupakan wilayah yang paling mundur dari
segala segi, misalnya infrastrukturnya, aktiviti ekonominya mahupun
penduduknya yang dianggap paling miskin di Filipina. Oleh itu wilayah ini sangat
memerlukan pelaburan dari luar untuk membangunkan kawasan ini.
BIMP-EAGA yang telah digerakkan ideanya oleh Fidel Ramos pada tahun
Mac 1994 yang melibatkan kawasan di Brunei, Sabah, Sarawak, Mindanao dan
Manado.53 Idea ini berasaskan kepada idea segi tiga pertumbuhan yang telah
berjaya dilaksanakan oleh SIJORI (Singapura, Johor dan Riau) dan Kawasan Segi
Tiga Selatan China pada tahun 1980-an. Sejak 1997, sebanyak USD 27 juta telah
dilaburkan dan sebahagian besarnya oleh pelabur dari Malaysia di Mindanao dan
Palawan. Tiga bidang yang telah berjaya dicapai setakat ini oleh BIMP-EAGA
ialah mewujudkan hubungan udara dan laut di samping pelancongan. Dalam hal
ini para pelabur Malaysia boleh melabur dalam sektor pelancongan, perikanan dan
perladangan. Sektor-sektor ini menjanjikan pulangan yang lumayan jika berjaya.
Walau bagaimanapun apabila disebut pelaburan, satu daripada kriteria pelabur
ialah kemampuan wilayah ini yang boleh menjanjikan pelaburan yang selamat.
Hal ini berdasarkan pengalaman lalu, ramai pelabur Malaysia yang gagal dalam
pembabitan mereka di Mindanao. Kegagalan ini dikaitkan dengan perbezaan
budaya serta tiada rakan kongsi dari selatan Filipina yang boleh diharapkan.
Biarpun bermasalah, pelabur Malaysia diharap dapat belajar daripada kesilapan
lalu untuk mengatur strategi baru supaya pelaburan kali ini akan berjaya.
Persoalannya mengapa pelaburan dari Malaysia penting? Dua sebab
kepentingannya ialah, pertama pelaburan ini diharap akan mewujudkan peluang
pekerjaan kepada penduduk tempatan dan kedua, pelaburan ini akan dapat
mengelakkan penghijrahan mereka ke Sabah pada masa akan datang.
Keperluan Dasar Tegas Terhadap PTI
Satu perkara yang cukup ketara dalam memperkatakan pendatang ialah dasar yang
ada terhadap PTI. Dasar yang ada kelihatan tidak tegas serta longgar. Beberapa
contoh boleh diberikan. Misalnya dalam tempoh tiga tahun, Malaysia telah
mengadakan tiga kali program pengampunan iaitu pada tahun 2002 dan terakhir
ialah pada Mac 2005 (sepatutnya Disember 2004). Kekerapan mengadakan
program besar seperti ini boleh menghantar isyarat yang salah kepada PTI bahawa
kerajaan Malaysia boleh bertoleransi dalam perkara ini. Walhal sebaliknya ada
sebab perkara ini berlaku. Kita tidak mahu kesempatan ini diambil oleh PTI untuk
kepentingan mereka seperti kembali memasuki Malaysia secara sah atau
menggalakkan mereka untuk memasuki semula secara haram dan kemudian
menunggu program pengampunan diadakan semula. Sepatutnya program
pengampunan memberi peluang keluar kepada PTI secara sah tetapi bukannya
untuk kembali semula ke negara ini.
Begitu juga peraturan yang sedia ada yang cuba menghalang kemasukan
semula PTI ke negara ini yang dilihat gagal. Paling ketara ialah hukuman sebatan
rotan yang dikenakan ke atas PTI yang dilihat gagal menjadi deteren menghalang
mereka untuk memasuki semula Malaysia secara haram. Perkara yang sama juga
turut berlaku kepada para majikan yang menggaji PTI sama ada sebagai pembantu
rumah mahupun pekerja. Mengenakan hukuman denda walau besar mana
sekalipun dilihat tidak akan menghalang para majikan untuk tidak menggaji PTI.
Apa yang diperlukan ialah dengan turut merotan majikan kerana hanya dengan
cara ini akan dapat menghalang mereka daripada terus menggaji PTI.
Dalam usaha untuk menghalang merebaknya penyakit yang dibawa oleh PTI
ke negara ini, langkah yang telah diambil oleh pihak berkuasa dengan
meruntuhkan rumah-rumah haram milik PTI di kawasan setinggan sangat dialualukan. Hal ini kerana kawasan ini di dapati menjadi sarang kepada penyakit.
Kawasan kampung air yang didiami oleh PTI kelihatan cukup kotor dengan
pembuangan sampah sarap serta najis dibuang terus ke laut merupakan punca
merebaknya penyakit berjangkit seperti taun. Sejak operasi meruntuhkan rumah
haram milik PTI pada tahun 2002, PTI tidak lagi membuat penempatan sesuka hati
seperti sebelum ini. Oleh itu usaha perlu dipergiatkan lagi supaya penempatan
kampung air ini dapat dibersihkan pada masa akan datang.
Pihak berkuasa perlu menangani isu pelacuran dengan lebih tegas lagi. Hal
ini kerana PTI didapati melanggani pelacur. Penyebaran penyakit seperti AIDS,
HIV dan hepatitis didapati daripada kedua-dua pihak sama ada PTI kepada pelacur
atau sebaliknya. Kegagalan menangani masalah pelacuran boleh menimbulkan
bencana jika tidak ditangani dengan segera.
Cinta Pada Negara?
Perasaan sayang pada negara perlu dipupuk dalam kalangan penduduk keturunan
Filipina dan Indonesia. Peribahasa di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung
perlu disemai dalam kalangan mereka. Bagi mereka yang bekerja sebagai anggota
kerajaan mereka perlu diikat dengan janji untuk tidak membocorkan rahsia
kerajaan. Dengan cara ini baru kesetiaan mereka kepada negara ini dapat
dipertahankan.
Kesimpulan
Berdasarkan kepada perbincangan di atas jelaslah bahawa Sabah sebenarnya
berhadapan dengan pelbagai masalah keselamatan samada dari dalam dan luar
dan ini secara tidak langsung mengancam kedaulatan Malaysia keseluruhannya.
Filipina dan Indonesia merupakan dua negara yang boleh menimbulkan ancaman
terhadap keselamatan Sabah. Ancaman dari Filipina boleh datang dari
perlanunan/mundu, pergolakan politik yang sentiasa berlaku di selatan Filipina
serta pendatang tanpa izin. Dari Indonesia pula dalam bentuk tuntutan bertindih
serta pendatang tanpa izin. Dalam hal ini, walaupun isu ini lebih tertumpu kepada
negeri Sabah, namun jalan penyelesaiannya tidak akan dapat dicapai tanpa
kemahuan kerajaan pusat. Di pihak pusat pula, ia perlu bijak dalam menyelesaikan
isu ini. Selain mempertimbangkan soal keselamatan, di satu sudut lain, kerajaan
perlu melihat isu ini daripada aspek ekonomi dan sebagainya. Oleh itu, adalah
dicadangkan melihat bahawa jalan penyelesaian ke atas isu ini memerlukan kepada
pendekatan rundingan dan diplomasi memandangkan ia melibatkan negara jiran.
Diplomasi telah digunakan dengan jayanya dalam konteks Indonesia. Ketegangan
dalam isu Ambalat telah dileraikan melalui penggunaan diplomasi. Malah keduadua Jakarta dan Kuala Lumpur juga mampu menangani isu pendatang tanpa izin
dengan baik. Sebaliknya, sehingga kini Kuala Lumpur masih berhadapan dengan
kesukaran dalam mencari penyelesaian dengan Manila dalam isu pendatang tanpa
izin. Malah isu seperti lanun/mundu atau pergolakan politik di selatan Filipina
merupakan antara beberapa isu meskipun sukar dibendung tetapi dengan
kerjasama rapat kedua buah negara boleh ditangani dengan baik. Hanya melalui
pendekatan seperti ini, integriti Malaysia akan terjamin dan dalam masa yang sama
kepentingan nasional Malaysia akan terus terpelihara.

sabah bab5


Isu Kesetiaan?

Isu kesetiaan penduduk kepada negara juga merupakan sesuatu yang harus
difikirkan daripada sudut keselamatan. Hal ini kerana, jika berlaku apa-apa
persengketaan atau peperangan dengan sesebuah negara jiran, kemungkinan rakyat
negara ini menyokong musuh tidak boleh diketepikan. Amerika Syarikat pernah
meragui kesetiaan rakyat berketurunan Jepun sewaktu Perang Dunia Kedua
dengan mengambil langkah seperti mengurung mereka ini di kem tahanan kerana
bimbang akan menyokong Jepun dalam perang. Seramai 120,000 daripada mereka
telah ditahan oleh pihak militer dan FBI atas sebab keselamatan terhadap Amerika.
Mereka ini telah ditempatkan di beberapa kem tahanan di beberapa buah negeri
termasuk California, Arizona dan Arkansas. Kebanyakan mereka ini kekal di kem
tahanan yang dilingkungi kawat berduri dan dijaga oleh tentera sehingga perang
tamat. Perkara yang sama juga dilakukan ke atas penduduk Arab-Amerika
Syarikat selepas terjadinya Peristiwa 11 September. Pembabitan sebahagian besar
daripada perampas pesawat yang merupakan orang Arab dengan sembilan orang
daripadanya terdiri daripada rakyat Arab Saudi. Perkara ini telah menyebabkan
pihak berkuasa Amerika bertindak menahan rakyat Amerika berketurunan Arab
tanpa bicara, suatu langkah yang bertentangan dalam negara demokrasi. Malah
Brigadier-General Lee Hsien Loong pernah mempersoalkan kesetiaan masyarakat
Melayu kepada Singapura.
Sabah mempunyai pelbagai etnik kaum yang cukup menarik. Terdapat 32
etnik di negeri ini, antara lain; Bajau, Kedayan, Sulu, Melayu Brunei, Kadazan,
Murut, dan lain-lain. Namun ada beberapa suku etnik di Sabah ini yang berasal
dari Filipina dan Indonesia. Suku etnik Bajau dan Sulu berasal dari selatan Filipina.
Manakala suku etnik Bugis dan Jawa pula berasal dari Sulawesi dan Jawa,
Indonesia. Mereka merupakan penduduk Bumiputera Islam di Sabah dan telah
lama menetap di Sabah iaitu sejak abad ke-17 bagi penduduk Bajau dan Sulu dan
sejak 1960-an lagi bagi penduduk keturunan Bugis dan Jawa. Kewujudan
penduduk keturunan etnik dari Filipina dan Indonesia telah menyebabkan migrasi
rantaian berlaku sehingga kehadiran mereka di negeri Sabah tidak pernah putus.
Bagaimanakah kesetiaan mereka ini boleh dipercayai? Dalam hal ini ada dua
kemungkinan yang boleh dilihat berhubung isu kesetiaan ini. Pertama,
membabitkan penduduk keturunan Bajau-Sulu yang telah lama bermastautin di
Sabah. Isu pemilikan dokumen seperti kad pengenalan, surat beranak mahupun
passport antarabangsa bukan satu perkara baru dalam kalangan pendatang Filipina
dan Indonesia. Terbaru, Sabah digemparkan dengan adanya satu sindiket yang
mengeluarkan kad pengenalan bermutu tinggi ‘My Kad’ kepada pendatang.
Sindiket ini membabitkan staf Jabatan Pendaftaran di Semporna. Walaupun identiti
mereka yang terlibat tidak diketahui namun kemungkinan tidak dapat disangkal
yang terlibat mungkin terdiri daripada etnik Bajau-Sulu atau Bugis. Persoalannya
siapakah yang terbabit? Mengapa ini berlaku? Mungkin kerana wang? Namun
motif uutuk memastikan bilangan pendatang yang barangkali mempunyai pertalian
persaudaraan dengan mereka yang sudah lama di Sabah tidak dapat diketepikan.
Kedua, jika berlaku peperangan dengan negara jiran apakah mereka akan tetap
menunjukkan kesetiaan kepada Malaysia? Perkara ini perlu ditimbulkan kerana
mereka berkemungkinan akan menjadi perantara yang boleh menyampaikan
banyak maklumat rahsia yang bakal digunakan oleh pihak musuh bagi
menewaskan negara jika berlaku peperangan. Mereka umpama musuh dalam
selimut dan sekiranya berlaku persengketaan akan menjadi tali barut kepada
negara asal.
Kemungkinan tenaga kerja Indonesia dan pendatang tanpa izin Filipina dan
Indonesia yang ramai di Sabah juga akan turut menjadi mata dan telinga kepada
negara asal mereka jika berlaku sengketa. Perkara ini cukup ketara dalam isu
Ambalat, apabila ada TKI yang sanggup membantu Indonesia jika Jakarta
mengisytiharkan perang ke atas Malaysia. Jika ini benar-benar berlaku maka sudah
tentu Malaysia akan berhadapan dengan masalah besar.
Kehadiran Pendatang Filipina Dan Indonesia Di Sabah
Kehadiran pendatang Filipina dan Indonesia di Sabah bukan suatu perkara baru.
Hal ini disebabkan mereka sudah lama berada di Sabah. Namun apa yang jelas
ialah kita tidak dapat mengenepikan bahawa ada faktor penolak dan penarik yang
menyebabkan kehadiran mereka di Sabah. Faktor tolakan merujuk kepada keadaan
ketidakstabilan politik di selatan Filipina serta ketiadaan pekerjaan di tempat asal
mereka termasuk di Sulawesi. Keadaan ini ditambah lagi oleh faktor penarik, iaitu
pertumbuhan ekonomi yang pesat di Sabah dalam sektor pembinaan, pembalakan,
perladangan yang memerlukan penggunaan buruh yang ramai sekitar tahun-tahun
1980-an. Keadaan ini diburukkan lagi oleh penduduk tempatan sendiri yang
kelihatan tidak berminat melibatkan diri dengan kerja-kerja yang berkaitan 3 ‘D’
iaitu dirty (kotor), dangerous (bahaya) dan difficult (sukar), menyebabkan kerja-kerja
ini terpaksa dilakukan oleh pendatang Filipina dan Indonesia.
Kehadiran pendatang dalam jumlah yang ramai di sesebuah negara sudah
tentu menimbulkan masalah kepada negara hos. Antara 500,000 hingga 700,000
orang Pendatang Tanpa Izin (PTI) didapati tinggal di Sabah berbanding penduduk
Sabah yang berjumlah 2.45 juta orang. Hal inilah yang berlaku kepada pendatang
Filipina dan Indonesia di Sabah. Mereka boleh menimbulkan ancaman kepada
keselamatan penduduk tempatan. Persoalannya bagaimanakah mereka boleh
menimbulkan ancaman kepada keselamatan penduduk tempatan?
Ramli Dollah et. al. mendapati bahawa, ramai pendatang Filipina di Sabah
terbabit dengan aktiviti jenayah seperti merompak, merogol dan membunuh
berbanding dengan pendatang Indonesia. Mengapa ini berlaku? Menurut Wan
Shawaluddin Wan Hassan dan Ramli Dollah (2003), perkara ini dikaitkan dengan
konsep maratabat, stereotaip dan budaya dan sikap yang dibawa dari negara asal.
Oleh itu apabila mereka berada di negara ini, mereka menganggapnya seperti
tempat asal mereka. Paling ketara ialah sikap mereka yang tidak menghormati
undang-undang dan ini menyebabkan mereka begitu mudah melanggar undangundang melalui perbuatan mereka seperti mencuri, membunuh, merogol atau
merompak.
Soalnya benarkah pendatang terbabit dalam aktiviti jenayah atau mereka
sengaja dikambinghitamkan oleh pihak tertentu sebagai escapism ? Ramli Dollah,
Fazli Hamid & Rizal Idris mendapati bahawa PTI memang merupakan
penyumbang utama kepada kadar jenayah kekerasan di Kota Kinabalu.40 Misalnya
pada tahun 2001 jumlah jenayah kekerasan yang membabitkan pendatang ialah 171
kes berbanding 127 kes yang dilakukan oleh penduduk tempatan. Angka ini
menurun pada tahun 2002 kepada 73 kes pendatang berbanding 179 oleh penduduk
tempatan tetapi angka ini bertambah pada tahun 2003 kepada 119 berbanding 4159
Wan Shawaluddin, Ramli - Isu-isu Keselamatan Sabah Dan Impak Kepada Malaysia
oleh penduduk tempatan. Penurunan ketara pada tahun 2002 dikaitkan dengan
Ops Nyah II dan ini turut diakui oleh bekas Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Ramli
apabila beliau menyatakan bahawa Ops Nyah II telah berjaya mengurangkan
masalah jenayah di Sabah.
Namun isu yang cukup signifikan misalnya, pada tahun 2003, daripada
4420 banduan di Penjara Kota Kinabalu, 3683 terdiri dari warga asing. Daripada
jumlah tersebut, 3472 merupakan banduan yang melakukan kesalahan pertama,
171 merupakan banduan yang melakukan kesalahan kedua dan 27 banduan
merupakan pelaku kesalahan ketiga dan lebih.42 Perkara ini menunjukkan betapa
masyarakat terdedah kepada ancaman daripada pendatang.
Penyeludupan di Sabah juga digerakkan oleh pendatang asing dengan
bantuan sindiket luar. Penyeludupan ini membabitkan barangan seperti dadah
(syabu) dan senjata api. Satu contoh cubaan untuk menyeludup masuk senjata
api dari luar ialah apabila ATM telah menahan seramai 22 rakyat asing di Pulau
Langkayan, Sandakan pada 27 April 2003.43 Sejumlah peluru, peledak dan senapang
patah ditemui dalam tangkapan tersebut. Walau bagaimanapun kesemua mereka
menafikan terbabit dan sebaliknya menyatakan bahawa mereka dihanyutkan dari
Kepulauan Filipina yang berhampiran. Malah pada tahun 2001, misalnya sejumlah
125 kes penyeludupan senjata api berjaya dipatahkan. Penyeludupan syabu ke
negara ini juga datang dari negara jiran khasnya dari Zamboanga, Maibog, TawiTawi, Bongao dan Palawan. Dadah ini kemudiannya telah disebarkan ke seluruh
bandar-bandar di seluruh Sabah terutama di Sandakan, Tawau, Lahad Datu dan
Kota Kinabalu. Penyeludupan dua barangan ini membahayakan keselamatan
penduduk tempatan dari segi jenayah yang akan berlaku serta pembabitan anakanak temapatan dalam kegiatan najis dadah. Misalnya pada tahun 2001 sebanyak
522 kes tangkapan telah dibuat di pantai timur Sabah membabitkan syabu. Pada
tahun 2002 pula jumlah tangkapan ialah 457 kes.
Kehadiran pendatang di Sabah juga seumpama bom jangka kepada
penduduk tempatan. Hal ini disebabkan mereka membawa bersama penyakit
yang berjangkit malah ada sesetengah penyakit hampir dapat dihapuskan oleh
pihak kerajaan. Kerajaan telah menghantar balik 15,000 pekerja sah kembali ke
negara asal kerana didapati berpenyakit.45 Tidak dapat dibayangkan bagaimana
pendatang yang datang secara haram memasuki negara ini tanpa ditapis oleh
FOMENA membawa bersama mereka penyakit berjangkit. Namun realitinya ,
kedatangan mereka secara haram ke negara ini menyebabkan penyakit-penyakit
seperti batuk kering dan taun kembali menular dalam kalangan penduduk
tempatan. Batuk kering didapati menular sebagai penyakit nombor satu yang
membawa kematian disebabkan oleh pergerakan penduduk yang tidak terkawal
yang berlaku di negara ini yang membabitkan pendatang. Penyakit taun pula
merupakan suatu epidemik yang sering dihadapi oleh pendatang di kawasan
koloni mereka tetapi sering dirahsiakan daripada pengetahuan umum kerana
bimbangkan penduduk tempatan. Malah penyakit-penyakit lain seperti hepatitis,
kusta, dan gonorhea didapati dalam kalangan pendatang. Apa yang ditakuti ialah
jika ada dalam kalangan pendatang ini yang bekerja di restoran sebagai pencuci
pinggan, tukang masak atau pelayan. Hal ini sudah tentu akan mendedahkan
penduduk tempatan kepada epidemik yang sudah tentu boleh meninggalkan kesan
yang bukan kecil ke atas masyarakat.
Pendatang juga turut menjadikan koloni kampung air sebagai pusat aktiviti
jenayah dan penempatan tanpa peraturan dan undang-undang. Di Sabah terdapat
beberapa kampung air yang didiami oleh penduduk keturunan Filipina yang
asalnya dibina sebagai pusat penempatan pelarian. Kampung ini termasuk
Kampung Pondo, di Pulau Gaya, Kota Kinabalu, Kampung BDC, di Sandakan,
Kampung Icebox & Kampung Hidayah, Tawau, Kampung Puyut, Kampung Bakau,
Lahad Datu dan Kampung Selamat, Kampung Simunul dan Kampung BangauBangau, Semporna. Penyeludup menggunakan kampung air sebagai pusat untuk
mendarat dan mengedar barangan seludupan seperti dadah, senjata, rokok dan
sebagainya. Hal ini kerana kumpit iaitu pengangkutan air yang digunakan mampu
untuk meredah bawah rumah. Di sini syabu dijual secara terbuka. Wang palsu
bertukar tangan. Penduduknya membuang sampah ke dalam air termasuk najis
dan semua ini mendedahkan penduduk kepada bahaya penyakit berjangkit. Selain
itu wujud kegiatan pelacuran. Kegiatan mencuri air dan letrik cukup ketara dalam
kalangan penduduk. Pergaduhan antara kumpulan-kumpulan pendatang sering
berlaku yang membabitkan senjata pistol, parang dan pedang yang lazimnya
membawa kematian. Paling ketara pihak berkuasa seperti polis tidak akan
membuat rondaan jika berseorangan atau pada malam hari. Hakikatnya, kolonikoloni yang tanpa peraturan dan undang-undang ini merupakan entiti yang wujud
di pinggir-pinggir bandar sesuai dengan cara hidup pendatang tetapi boleh
mendedahkan ancaman kepada keselamatan penduduk tempatan.
Implikasi dan Dasar Kerajaan
Seperti yang dijelaskan dalam perbincangan sebelumnya, isu keselamatan yang
telah meninggalkan impak yang besar kepada Malaysia. Ini menuntut
tanggungjawab yang besar daripada kerajaan pusat untuk menangani masalah
yang timbul. Dalam hal ini, didapati bahawa sememangnya banyak usaha-usaha
yang perlu dan akan dilakukan untuk berhadapan dengan isu ini antaranya ialah:
Usaha Membantu Penduduk Pulau
Penduduk pulau di sepanjang pantai timur Sabah merupakan unsur yang penting
dalam menjamin keselamatan di Sabah. Walaupun tidak semua pulau berpenghuni,
tetapi rata-rata mereka terdiri daripada penduduk keturunan Filipina yang miskin
serta perlu dibantu. Perkara ini kerana keadaan kemiskinan akan mendedahkan
mereka kepada aktiviti-aktiviti haram yang sudah tentu akan membantu mundu
misalnya. Oleh itu, usaha perlu dilakukan bagi membantu golongan ini supaya
mereka terlibat dengan aktiviti ekonomi seperti perikanan, penanaman rumpai
laut dan sebagainya yang mampu membawa pulangan yang besar kepada mereka
sekaligus mengeluarkan mereka daripada kancah kemiskinan dan menghalang
pembabitan mereka dengan unsur-unsur yang mengancam negara.
Belanjawan Pertahanan
Insiden penculikan Sipadan telah mendedahkan betapa Kerajaan Pusat tidak
memberikan perhatian sewajarnya kepada aspek keselamatan di pantai timur
Sabah. Walaupun Kerajaan memberikan jaminan selepas berlakunya penculikan
di Sipadan namun pada bulan September, satu lagi insiden penculikan telah61
Wan Shawaluddin, Ramli - Isu-isu Keselamatan Sabah Dan Impak Kepada Malaysia
berlaku di Pulau Pandanan. Insiden Sipadan dan Pandanan telah menyebabkan
kerajaan terpaksa membelanjakan sejumlah RM6 bilion sebagai langkah
mempertingkatkan keselamatan di Sabah. Perkara ini membabitkan penambahan
5 batalion tentera darat, 5 batalion PGA, 30 bot peronda tentera laut dan 5 jet
Hawks yang berfungsi mengawal perairan Sabah. Teluk Sepanggar telah
dibangunkan sebagai pelabuhan bagi menempatkan kapal selam yang masih dalam
pembinaan serta pengkalan Paskal di Tawau. Pada masa yang sama belanja
pertahanan bagi negara juga perlu dipertingkat bagi memastikan pertahanan
negara kelihatan credible kepada pihak luar. Hanya dengan perbelanjaan
pertahanan membolehkan negara memiliki kapal perang serta pesawat perang
yang lebih sofistikated serta terbaik bagi mempertahankan negara.
Berdasarkan isu yang dihadapi iaitu tuntutan Spratly serta tuntutan bertindih
yang bakal dihadapi pada masa akan datang , Sabah memang memerlukan
perhatian yang lebih dari segi belanja pertahanan bagi meningkatkan keupayaan
keselamatan agar tidak diperlekehkan oleh pihak luar. Di samping itu penubuhan
Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia / agensi pengawal pantai pada bulan Jun
2005 juga dilihat akan memberi banyak sumbangan kepada penjagaan perairan

sabah bab4


 Kedudukan Sempadan Malaysia (Sabah) dan Indonesia, 1979


Biarpun Jakarta dilihat menerima keputusan ini dengan terbuka tanpa
memperlihatkan reaksi protes, namun isu ini tetap meninggalkan kesan terhadap
hubungan kedua-dua buah negara. Dalam hal ini tidak hairan apabila Malaysia
memberikan konsesi carigali minyak di blok Ambalat dan blok Ambalat Timor
kepada Syarikat Shell pada 16 Februari 2005, tindakan ini telah menimbulkan
bantahan dari Jakarta. Namun apa yang jelas ialah Malaysia pernah membuat
bantahan terhadap Jakarta apabila Indonesia memberikan hak carigali kepada
Syarikat Amerika Syarikat, Unocal Corp pada tahun 2004 tetapi tidak dihiraukan
oleh Jakarta.29 Sebaliknya apabila Malaysia memberikan hak carigali tersebut
kepada Shell, Jakarta secara tegas menyatakan bahawa Ambalat adalah milik
mereka dan langkah segera yang telah diambil iaitu dengan menghantar 7 buah
kapal perang dan 4 pesawat F-16 ke kawasan yang terbabit.
Rakyat Indonesia memprotes tindakan Malaysia ini dengan berbagai
tindakan seperti mengadakan demostrasi. Akhbar serta media Indonesia juga turut
mengambil kesempatan membakar perasaan serta semangat rakyat Indonesia
dengan berita-berita sensasi yang menyerang Malaysia serta tindakan untuk
menganyang serta melancarkan perang ke atas Malaysia. Paling memalukan ialah
tindakan oleh segelintir pelajar Indonesia yang membakar Jalur Gemilang. Malah
media Indonesia turut mengulas lawatan Dato’ Najib ke United Kingdom pada 10
Mac 2005 untuk membeli kapal perang bagi menghadapi kemungkinan perang
dengan Indonesia. Apa yang jelas ialah ada pihak tertentu yang cuba menangguk
di air yang keruh dalam membakar api kemarahan rakyat Indonesia dalam isu ini.
Isu Ambalat selain mencetuskan ketegangan telah turut membabitkan satu insiden
pergeseran antara kapal perang Malaysia, KD Rencong dan KRI Tedong Naga.
Indonesia telah menuduh kapal perang Malaysia menggesel kapal mereka dan telah
membuat bantahan kepada Malaysia. Kedua-dua pihak telah bersetuju untuk
mengurangkan ketegangan dengan menempatkan sebuah kapal perang bagi setiap
negara. Begitupun sekali lagi timbul kekecohan apabila media Indonesia, Kompas
telah memainkan sentimen dengan menyatakan bahawa Timbalan Perdana Menteri
Malaysia, Dato’ Najib telah memohon maaf kepada attaché tentera Indonesia di
Kuala Lumpur. Dato’ Najib telah membantah keras laporan tersebut sehingga
berita tersebut telah dinafikan sendiri oleh Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur.
Namun, insiden ini menampakkan bahawa mentaliti big brother Indonesia dalam
hubungan dengan Malaysia, satu perkara yang tidak kelihatan sebelum ini.
Pergolakan Politik Di Selatan Filipina
Sejak tahun 1970-an sebarang perkembangan politik yang berlaku di selatan
Filipina pasti memberi kesan ke atas Sabah. Perkembangan ini tidak dapat
dielakkan memandangkan terdapat ramai penduduk keturunan Filipina di Sabah
serta kedudukan Sabah yang cukup hampir dengan selatan Filipina. Oleh itu
apabila Marcos mengisytiharkan perintah Darurat pada tahun 1972 menyebabkan
berlakunya kebanjiran penduduk Islam Filipina ke Sabah. Sejak itu Sabah cukup
sensitif dengan perkembangan politik di selatan Filipina kerana apa juga yang
berlaku akan memberi kesan dari segi pengaliran masuk penduduk Islam dari
selatan Filipina yang akan melarikan diri ke Sabah. Lazimnya pihak berkuasa di
Malaysia akan memberikan reaksi kepada apa jua perkembangan yang berlaku di
selatan Filipina.
Oleh itu apabila segelintir pengikut Nur Misuari daripada kumpulan MNLF
yang diketuai oleh Habier Malik melancarkan serangan terhadap tentera Filipina
di Jolo pada 6 Februari 2005, telah memberi isyarat tentang kemungkinan
pergolakan terbaru akan berlaku di selatan Filipina.30 Pihak tentera Filipina telah
melancarkan serangan ke atas kumpulan serpihan dan mengakibatkan seramai
27,000 penduduk meninggalkan rumah bagi mengelakkan pertempuran. Namun
pihak tentera telah berjaya mencapai gencatan senjata tidak formal dengan
kumpulan tersebut. Apapun keadaan yang berlaku boleh mencetuskan keadaan
huru-hara di Jolo yang boleh memberi kesan kepada Sabah.
Satu lagi perkara yang perlu diberikan perhatian di selatan Filipina ialah
tentang wujudnya jaringan Al Qaeda-Jemaah Islamiyah-KAS.31 Jaringan yang telah
diwujudkan ini ternyata telah meninggalkan impak yang bukan kecil terhadap
keselamatan Filipina bahkan boleh membahayakan negara ini. Hal ini kerana
dengan bantuan kewangan Al Qaeda, tenaga JI dan KAS telah memperlihatkan
bagaimana beberapa siri serangan bom telah dapat dihasilkan. Pengeboman di Bali
pada Oktober 2002, pengeboman Hotel J.W.W Marriott, Jakarta pada Ogos 2003
dan Kedutaan Australia pada 9 September 2004, malah turut menjadikan Davao
City sebagai sasaran pada Mac 2003 merupakan antara contoh menunjukkan betapa
merbahaya jaringan kumpulan ini.. Insiden-insiden ini telah menyebabkan
Presiden Aroyo telah mengisytiharkan Jemaah Islamiah (JI) sebagai ancaman
keselamatan nombor satu di Filipina. Seriusnya gejala rasuah di selatan Filipina
serta sempadan yang longgar memungkinkan unsur Al Qaeda-JI-KAS untuk
menyusup masuk ke Sabah tidak boleh dipandang remeh.

Sumber: Haller-Trost, 1998: 486 28